«Інклюзія – запорука сталого розвитку суспільства!». Під таким гаслом 25 квітня 2024 р. на базі інклюзивно-ресурсного центру ТНПУ ім.В.Гнатюка проведено ІV Всеукраїнську міждисциплінарну науково-практичну конференцію з міжнародною участю: «Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат».
Цьогоріч конференція об’єднала науковців і практиків, здобувачів освіти, педагогів, фахівців інклюзивно-ресурсних центрів, представників громадських організацій і громадських активістів. Загалом до участі в заході подали заявки понад 400 осіб.
Частина учасників
Гасло конференції
Захід було організовано в форматі марафону, під час якого спікери з України та з-за кордону ділились науковими й практичними напрацюваннями, власним життєвими досвідом у сфері інклюзії.
Учасників конференції привітали:
- Богдан Буяк, доктор філософських наук, кандидат історичних наук, професор, член-кореспондент Національної академії педагогічних наук України, професора кафедри філософії та суспільних наук, ректора Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка.
- Лідія Хомич, докторка педагогічних наук, професорка, заступниця директорки з наукової роботи Інституту педагогічної освіти та освіти дорослих Національної академії педагогічних наук України.
- Тетяна Марена, кандидатка економічних наук, доцентка, проректорка з науково-педагогічної роботи Маріупольського державного університету.
- Олександр Лаврук, доктор наук з державного управління, кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри публічного управління, менеджменту та інклюзивної економіки, виконувач обов'язків проректора з навчально-наукової роботи навчально-реабілітаційного закладу вищої освіти «Кам’янець-Подільський державний інститут».
- Євгенія Курагіна, голова громадської організації «Асоціація психологів вищої школи України».
Тематика виступів спікерів була різноаспектна, що засвідчує міждисциплінарність заходу:
-
Микола Єфименко: «Корекційна логопантоміма як новий напрям поліпшення психомовленнєвого розвитку дітей із особливими освітніми потребами (інноваційна методика М.М. Єфименка)»;
-
Віра Поліщук: «Соціальна інклюзія літніх людей у діяльності університетів третього віку»;
-
Юлія Рібцун: «Створення безбар’єрного освітнього середовища для дітей з особливими мовленнєвими потребами»;
-
Ніколай Тойфель: «Факти, виклики та стратегії: інклюзія в німецьких університетах»;
-
Олена Оржель: «Соціальна інклюзія у вищій освіті України під час та після війни: передумови та перспективні підходи»;
-
Надія Пещанюк: «Інклюзивна освітня політика Навчально-реабілітаційного закладу вищої освіти “Кам'янець-Подільський державний інститут”»;
-
Анна Гладищук: «Організація інклюзивного навчання в закладі дошкільної та загальної середньої освіти. Виклики на шляху реалізації права на освіту осіб з особливими освітніми потребами»;
-
Володимир Шевченко: «Особливості навчання та розвитку дітей з кохлеарними імплантами в інклюзивному освітньому просторі»;
-
Андрій Огнистий: «Організаційно-методичні особливості використання парабадмінтону в фізкультурно-спортивній реабілітації дітей з інвалідністю»;
-
Галина Гончаровськ:а «Сенсорна інтеграція дітей з особливими освітніми потребами в умовах реабілітаційних центрів»;
-
Тарас Хоміцький: «Сталий розвиток громади на засадах громадянської активності її мешканців»;
-
Оксана Потимко: «Організація інклюзивного навчання дітей із повною втратою зору»;
-
Оксана Шипош: «Неформальна освіта та соціалізація людей з інвалідністю: досвід громадської організації»;
-
Микола Бармак: «Викрадені діти: російське “перевиховання” українських дітей окупованих територій»;
-
Альона Касьяненко: «Інклюзивна освіта – крок до рівності: з досвіду роботи асистента вчителя Комунального закладу “Крисинський ліцей”»;
-
Леся Сікорська: «Психологічні особливості дітей з порушеннями інтелекту та мови і мовлення»;
-
Олена Дорошенко: «Синергія фахівців та батьків у формуванні комунікативних компетенцій у дітей з особливими освітніми потребами (Проект «Літня школа» за програмою раннього втручання)»;
-
Зоряна Удич: «Ресурсні можливості саморозвитку та самореалізації особистості з порушенням у розвитку»;
-
Олена Коваль: «Психологічна підтримка матерів, які виховують дітей із особливими освітніми потребами»;
-
Анастасія Шайнюк: «Особливості функціонування університетів третього віку в Україні в умовах воєнного часу»;
-
Людмила Юдіна: «Безбар’єрний простір в Україні».
Більш детально ознайомитися зі спікерами можна тут.
Спікери конференції
За результатами роботи всі учасники конференції отримають сертифікати, а також здійснюється укладання збірки наукових тез, зміст яких розкриє різні проблеми, дотичні до інклюзії.
Конференція відбулася за підтримки Міністерства освіти і науки України, Департаменту освіти і науки Тернопільської обласної військової адміністрації. Партнерами конференції виступили як наукові, так і освітні заклади вищої освіти, громадські організації й установи культурної сфери:
Центр післядипломної освіти ТНПУ ім.В.Гнатюка
Кафедра педагогіки та менеджменту освіти ТНПУ ім.В.Гнатюка
Інститут спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України
Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України
Тернопільський національний медичний університет імені І.Я.Горбачевського
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
Харківський національний педагогічний університет імені Г.С.Сковороди
Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича
Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка
Навчально-реабілітаційний заклад вищої освіти «Кам'янець-подільський державний інститут»
Маріупольський державний університет
Програма розвитку ООН в Україні
Байройтський університет (Німеччина)
Об’єднання інституцій-партнерів «Педагогічна синергія»
Асоціація психологів вищої школи України
Тернопільський обласний краєзнавчий музей
Національний заповідник «Замки Тернопілля»
Партнери
У співпраці з Центром післядипломної освіти ТНПУ в межах проведення конференції всі, хто бажав мали змогу навчатися на курсах підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників за освітньою програмою «Стратегування інклюзивного середовища закладу освіти» (сертифікація здійснюється відповідно до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. №800 «Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників»).
Загалом взяти участь зголосилися 111 фахівців.
Оргкомітет конференції на чолі з проф.Богданом Буяком висловлює вдячність спікерам за підняті актуальні теми, цікаві практико-орієнтовані доповіді.
Висловлюємо слова подяки всім учасникам конференції та курсів підвищення кваліфікації за довіру. Сподіваємося, що захід виправдав усі очікування.
А хто не мав змоги доєднатись до онлайн-зустрічі – матиме змогу переглянути відеозапис, який невдовзі буде доступний на YouTube-каналі.
Приєднуйтеся до спільноти інклюзивно-ресурсного центру у соціальній мережі, аби бути у курсі усіх подій, що стосуються інклюзії: https://www.facebook.com/groups/Inclusion.TNPU
До нових зустрічей!
З повагою
Оргкомітет конференції